Консультационные проекты (2007/2008 уч.год)

Весной 2008 года с Высшей школой менеджмента СПбГУ сотрудничали компании: British American Tobacco, PETERSTAR, PriceWaterhouseCoopers, 3M Russia

Темы консультационных проектов


 

 

Осенью 2007 года с Высшей школой менеджмента СПбГУсотрудничали компании: AUCHAN, CATERPILLAR, COCA-COLA HBC EURASIA, ELCOTEQ, LUMENE, WURTH

Темы консультационных проектов



 1. Transportation Surcharge Analysis (компания "Elcoteq")

 2. Assesment and rationalisation of production system (компания "Elcoteq")

 Отзыв менеджера HR компании Elcoteq Натальи Танчук:

By this letter I would like to thank you for the unique opportunity invite your students for consulting projects in October - December 2007.

The both teams have demonstrated real diligence and ability to think over our business case and final results meet our expectations. The one of the teams prepared analysis of production process efficiency improvement. Several approaches were considered, business limits and ELCOTEQ production specific was taken into account. The team faced challenges of lacking background information and time limits however they have managed to identify critical areas that need to be covered and made realistic proposal for improvement.

The second team was dealing with our logistics cost improvement issues. It was very practical project that required to work with big volume of historical data and deep financial analysis. The detailed review was done to different approaches we can apply, cons and pros of each were presented. The final proposal has very strong justification, supported by calculation formula and has clear recommendation for improvement. The results were presented to Management Team of ELCOTEQ and we find very good ideas and recommendation that we can implement.

Special thanks to leaders of the both teams as they coordinate internal activities quite efficiently and minimum support from our management were needed.

I believe during these projects we have seen the high level of education ensure by Graduate School of Management St.Petersburg State University. We have very positive experience and are happy to continue such cooperation with your University in the future.

 3. Corporate culture of Coca-Cola HBC Eurasia  in St. Petersburg office: analysis and recommendations  (компания "Coca-Cola HBC Eurasia")

 4. Employer branding at Coca-Cola (компания "Coca-Cola HBC Eurasia")

 Студенты - участники проекта: Фабрицио Малинконико, Мартина Шредер, Татьяна Волина, Ника Гасанова, Федор Дурнев, Габриэль Лассер, Джорджио Ронка

 Отзывы компании Coca-Cola HBC Eurasia:

  • Регионального Генерального менеджера по Северу-Западу Никоса Калайтзидакиса,
  • Регионального менеджера по работе с персоналом  Андрея Лысухо
 С октября 2007 по декабрь консалтинговая группа, состоящая из студентов ВШМ проводила проект «Бренд работодателя Coca Cola» для Компании Coca-Cola HBC Eurasia в Санкт-Петербурге.   В ходе проекта студентами был проведен детальный анализ бренда работодателя Компании Coca Cola, основанный на опросе мнения сотрудников Компании, студентов и потенциальных кандидатов. Были использованы аналитические данные, а так же проведен анализ рынка труда Санкт-Петербурга.   Как итог, 19 декабря была проведена официальная презентация по данному проекту для руководящего состава Компании Coca Cola, на которой были представлены результаты данного исследования.   Итогом работы проектной группы стали рекомендации по поддержке бренда работодателя и привлечению потенциальных кандидатов. Данные рекомендации будут воплощены в жизнь в рамках Компании.   Данный проект является удачным примером успешного сотрудничества Компании Coca-Cola HBC Eurasia и Высшей школы менеджмента СПбГУ.

 5. Development of production master schedule (MPS) in the conditions of the switch to the PULL principle as a part introduction of the Caterpillar Production System (CPS)  (компания "Caterpillar")

Отзыв  руководителя проекта от Катерпиллар Тосно Ведущий Черный Пояс программы 6 Сигма Жукова В.А.:

Рассмотрев результаты выполнения заданий, предоставленных в рамках работы в совместном консультационном проекте "Development of Production Master Schedule (MPS) in the conditions of the switch to the PULL principle as a part of introduction of the Caterpillar Production System (CPS)", между ВШМ и "Катерпиллар Тосно", мы пришли к следующим заключениям:
  • Студенты, работавшие над темами, проявили достаточно высокий уровень заинтересованности и понимания тех вопросов, которые им пришлось рассмотреть.
  • Был продемонстрирован хороший уровень владения инструментами анализа и планирования, навыки работы с электронными таблицами и графиками, а так же приемлемый уровень коммуникаций с сотрудниками нашей компании.
  • Порадовало понимание насущных проблем предприятия.
  • Решения, преложенные студентами, в качестве инструментов планирования мощностей производственных линий относительно спроса (графики Taсt time / Cycle time) для разных уровней планирования, представляются довольно интересными и могут быть использованы в реалиях нашего производства (возможно с некоторыми доработками).
  • Представление предложенных решений было понятным и аргументированным.
Особо хотелось бы отметить активную работу со стороны Alexander De Longis и Яны Ежовой.   Из недостатков можно отметить лишь несколько слабую организованность визитов на наше предприятие, связанную видимо с довольно жесткими ограничениями по времени проведения проекта.   Общий вывод - проект можно признать успешным и заслуживает оценки отлично. Надеемся на продолжение сотрудничества.

 6. Optimization of operations with subcontractors  (компания "Caterpillar")

 Студенты - участники проекта: Minna Maria Kaarina Kuorikoski, Anna Hillevi Maksimainen, Victoria Panfilii, Yuliya Rudenko, Tatiana Sidelnikova, Alexander Vakhitov, Elena Shchegolikhina

 Отзыв  руководителя проекта от Катерпиллар Тосно Ведущий Черный Пояс программы 6 Сигма Мазлина А. М.:

Целью данного консалтингового проекта являлось решение вопросов по освобождению производственных площадей предприятия, в настоящий момент использующихся как складское помещение, для запуска новой производственной линии. Достижение поставленной цели предполагало решения рада сопутствующих задач по оптимизации (налаживанию) логистические процессов на предприятии.    Участниками консалтинговой группы были предложены интересные и актуальные решения поставленной задачи. В целом проблема была полностью освещена с теоретической точки зрения, а также были предложены практические рекомендации по улучшению ситуации в будущем.    На наш взгляд презентации по консалтинговому проекту прошла успешно,  группа справилась с поставленной задачей и заслуживает отличной оценки. 

7. Increasing customer awareness of Auchan (компания "Auchan")

 Отзыв эксперта по маркетингу компании AUCHAN Saint-Petersburg Натальи Смолянской:

AUCHAN Saint-Petersburg Consulting Project within the area of Marketing was completed by the group of exchange students of Graduate School of Management, St. Peters­burg State University: Anders llsoe, Anders Rasmussen, Rasmus Petersen, Lukasz Guszcz (University of Southern Denmark); Ljubisav Andjelic (Bocconi University, Milano, Italy); Cedric Boyer Chammard (НЕС Paris, France) and Pavel Matushevskiy (University of Foreign Relations).   The Project performed by the group is informative, content-rich, well-structured and coherent. It includes a good overview of Auchan company profile, its current market position worldwide as well as on the local market. It also contains a decent macro- and microanalysis of Saint-Petersburg retail market supported by the Focus groups results given to the group.   Concerning Marketing project itself the means proposed by students were adequate and logical. I'd like to outline the means of advertising listed in the part "Other ideas". These are: "Changes of the website", "Voucher campaign", "French days", "Cross promotion". These ideas are more original than basic ones (radio spots, billboards, etc.) and could give more individuality to the campaign being a good support for them. So the ideas listed in that part are useful and interesting in the perspective of planning an advertising campaign for Auchan.   To some shortcoming of the work I would refer the Market segmentation part while working out the target group. In my personal opinion the target group for campaign in terms of age was too vast ("20 years and over"). Even if Auchan is oriented to meet clients of every age it would be too difficult to choose the info message that suits every age. Even if there were 4 criteria of segmentation mentioned- still the age should be defined more precisely. Also nothing was said about sex segmentation.   As a wish to the contents of the Project I'd have liked it to be richer in its creative part - meaning proposing some more original ideas for the Russian market (probably used in students' home countries) as it was done in the "Other ideas" part.   In general I'm satisfied with the Project; I find it interesting and useful for Auchan St.Petersburg. We all enjoyed cooperating with the student group and we are glad that Auchan could help the Graduate School of Management of St. Petersburg State University and its students to fulfill this research project.

 8. Optimization of order size prediction & creation a mathematical model for the calculation of reserve stock at Wurth North-West (компания "Wurth")

 Отзыв менеджера по логистики  ЗАО  «Wurth Северо-Запад» Дмитрия Петровского:

The project was called 'Optimization of order size prediction & creation a mathematical model for the calculation of reserve stock at "Wurth North-West*. We have asked the students to find the ways how to implement theoretical knowledge in logistics into our practical field of business.   Every time, when we speak about optimizations in logistics, somebody refers to Wilson's Formula. It's very famous tool, but [ust in theory. Nobody can explain how to use in practice that formula, which restrictions have to be taken into consideration. The team made the detailed overview about Wilson's Formula and they gave the final conclusion. We're satisfied with performed work and now we have solid knowledge about EOQ model.   The problem of reserve stock calculation is always on top for the companies, which decided to have the warehouse and deliver the goods immediately after getting the order. How to calculate the right stock, how to react on unpredictable market demands? The team took for overview different methods for analyses and presented different results from their usage. At last, just one approach was taken, Kalman Filter. Unfortunately, the team didn't present the practical example of Kalman Filter's application. Therefore, we have to develop and to test that approach later on real statistic data. Due to that fact, we just trust and believe that chosen methods will work perfectly.   I want to thank our team for good and professional work, we got new ideas from that project, which can be implemented in our company and, I hope, to increase the efficiency of logistic and purchasing departments.

9.Estimation of the impact on the brand perception of Cutrin's expansion to retail chains  (компания "Lumene")

   Отзыв Директора по персоналу  компании  «Lumene Russia» Марины Гриневской:

В рамках сотрудничества Департамента Cutrin Компании Lumene и  ВШМ группой студентов был выполнен консалтинговой проект «Выход Cutrin в розничные сети: оценка влияния на имидж бренда».    Оценивая результаты работы студентов, необходимо отметить следующее:
  • Высокий уровень теоретической подготовки студентов в области маркетинговых исследований;Прекрасные коммуникационные навыки, в том числе умение аргументировано представить свою точку зрения:
  • Все задачи были выполнены на высоком уровне на всех стадиях реализации проекта: анализ исходной информации, составление плана исследования, проведение глубинных интервью, презентация основных выводов и результатов исследования;
  • Была продемонстрирована высокая заинтересованность участников проекта в его качественной и эффективной реализации; 
  Полученные по итогам проекта методические и практические рекомендации по проведению более широкого количественного исследования будут использованы нашей компанией для дальнейшей работы в данном направлении. Хочется поблагодарить всех участников проекта за проделанную работу и пожелать ребятам дальнейших успехов в обучении и удачной карьеры в будущем.
Наверх
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Вс